חבלה בעצם הסאקרום ועצם הזנב

אם זכורה לך נפילה על הישבן כי החלקת או מעדת במדרגות ואולי מדובר במכה חזקה בתאונה יתכן ועצם הסאקרים (העצה) או עצם הזנב נפגעו וכתוצאה מכך הרחם סטתה ממקומה.

ד״ר רוזיטה ארויגו למדה את עיסוי הבטן והאגן בבליז משמאן מקומי העונה לשם דון אליחיו. רוזיטה התעניינה ברפואת צמחים ולמעשה בקשה ללמוד ממנו אודות צמחי מרפא מקומיים מהם רקח תרופות למטופליו. עם הזמן היא שמה לב שלחלק מהנשים הוא מעסה את הבטן והגב התחתון וכששאלה אותו מה הוא עושה ולמה הוא הסביר: הרחם זה הלב השני של האשה והיא מחוברת בחבלים (הוא התכוון לרצועות) שמחזיקים אותה במקומה.  כשהרחם של האשה במקום הכל במקום כשהרחם לא במקום שום דבר לא במקום. 


דברים עמוקים  במילים פשוטות: כשהרחם במקום הכל במקום וכשהרחם לא במקום שום דבר לא במקום.


עוד למדה רוזטה בבליז שבקרב שבט המאיה נפילה של ילדה צעירה או אשה על הגב או הישבן שעלולה לפגוע בסאקרום או בעצם הזנב נחשבה לסכנה משמעותית והיא טופלה באופן מיידי כדי למנוע היווצרות רקמה צלקתית.



מכה חזקה באזור הסאקרים (עצם העצה, הגב התחתון) או בעצם הזנב, עלולה לגרום להיווצרות  רקמה צלקתית שעלולה להוביל להתאחות שאיננה תקינה ולהשפיע על גדילת העצם. מאחר ובאזור הסאקרים ועצם הזנב עוברים עצבובים רבים  מכה רצינית יכולה להשפיע על תפקודם.

מכה משמעותית עלולה גם לגרום לרחם לסטות ממקומה  לנטות הצדה לפנים או לאחור בשל מתיחה או כיווץ יתר של הרצועות המחזיקות אותה. סטיה של הרחם ממקומה אינה דבר של מה בכך  והיא גוררת תגובה שרשרת שלמה: לחץ על עצבים, צינורות לימפה וכלי דם, אברים נוספים בחלל האגן עלולים להלחץ או לזוז ממקומם המדויק. כל אלה ועוד עלולים לגרום להפלות חוזרות, קשיי פריון, כאבי וסת ועוד. 

עצב מרכזי שיוצא מעצם הסאקרום ועובר גם דרך עצם הזנב הוא העצב הפונדלי,  שאחראי בין השאר על סוגרי השתן והצואה ולכן פגיעה בו עלולה לגרום לדליפות שתן ועצירות כרונית למשל.  העצב גם קשור ליכולת     לחוות אורגזמה, ומשפיע על איכותה ועוצמתה כמו גם על כאבים ביחסי מין.


הטיפול בקליניקה: 

עיסוי סובדה בשילוב קרניוסקראל וכלים נוספים לפי הצורך תומכים בחיזוק רצועות הרחם ומאפשרים לרחם בהדרגה לשוב למקומה. זרימת הדם מזינה לאברים משתפרת כמו גם יכולתה של מערכת הלימפה לפנות פסולת מאברי האגן. במהלך העיסוי יש התייחסות גם לעצב הפונדלי ולתמיכה כללית במערכת העצבים באמצעות מגע קרניוסקראלי.